Kavárna Štefánik je pojmenovaná po historicky významné osobnosti – generálu Milanu Rastislavu Štefánikovi. Málokdo možná ví, že Štefánik se ve snaze přežít vydal na pochod srbskými a albánskými horami směrem na Jadranské pobřeží. Pochodoval přes města a srbské vesnice. Po cestách a horách, trasou dlouhou téměř 120 km, jež mnohokrát otestovala jeho vytrvalost. V našem rozhovoru jsme zjišťovali, zda se i Kavárna Štefánik rozhodla ve svém podnikaní zvolit běh na dlouhou trať.

STORE MEDIA - Co si o aroma marketingu myslí Viktor Meszaros, majitel kavárny Kafé Štefánik?

Jak se koncepce Vaší kavárny shoduje s vytrvalostí Štefánika, po kterém je pojmenovaná?

V našem oboru je to jednoznačně běh na dlouhou trať a k tomu potřebujete být vytrvalí. V podnikaní jsem se inspiroval v zahraničí. Tam jsou kavárny, které mají stoletou historii a dědí se z generace na generaci. V našich zeměpisných šířkách toto bohužel není obvyklé. Podniků, které fungují podobným způsobem, byste spočítali na prstech jedné ruky.

Mě například nadchly lokální kavárny v Budapešti, nebo Vídni. Naší kavárnou chceme vytvořit lokalitu pro místní lidi. Věřím, že také bude mít svou tradici. Tak uvidíme. Nejsme v historické budově a nevím, zda při tomto developerském trendu máme potenciál na nějakých 100 let provozu. Ale určitě tady chceme být pár let pro současné klienty a oslovit i další generace. A možná tuto kavárnu jednou zdědí naše děti. Je jen na nás, jak s tímto darem budeme my i oni pracovat.

Momentálně ve Vaší kavárně testujete službu profesionální aromatizace prostorů. Jak vnímáte použití aróma marketingu? Slyšel jste už o možnostech jeho využití na dotvoření požadované atmosféry? Setkal jste se s ním už někde?

Já jsem se s tímto marketingovým tahem setkal v zahraničí, takže jsem už věděl, o čem to je. Využít aroma marketing právě v kavárně, je podle mě velmi dobrý nápad. I když každá kavárna má sama o sobě nějakou vůni. Už jenom tím, že jsou v ní stroje, koláče, voní zde káva. Pod vůní kavárny se podepisuje i to, jak se o kavárnu staráte a jak ji čistíte. Kromě toho, i každý zákazník má svou vlastní vůni. Když je v kavárně víc lidí, tak se v ní vytváří směs těchto vůní.

S profesionální vůní můžete kavárnu tak trochu posunout. Dá se ní vytvořit požadovaná atmosféra a můžete tak působit na svoje zákazníky. I v rámci různých ročních období. Stačí vybrat tu správnou vůni v ten správný čas a podpořit  prodej. Vůní zasahujeme do jednoho z hlavních vjemů, a to je čich.

Tak, jak prodávají oči, prodává i vůně. Často, když něco ucítíme, tak na to dostaneme chuť. A potom už je to jen o tom, jak to vypadá. Prvotně ucítíte vůni a až potom uvidíte finální vizuál. Myslím, že je to tak i v našem případě. Když vejde zákazník do kavárny, uslyší naše přivítání a ucítí něco ve vzduchu. Jednak naši přívětivost, a zároveň vůni. Ta mu může připomínat něco z dětství nebo celkově evokovat klidnější atmosféru. A takový zákazník u vás určitě posedí déle. Určitě u vás utratí více peněz, než by standardně utratil.

Když je například venku mínusová teplota a lidé vejdou do kavárny a ucítí skořicovou vůni spolu s perníkem, tak jim to navodí něco typicky vánočního, přenesou se myšlenkami do svého dětství a dají si například koláček, i když ho původně nechtěli. Myslím, že aroma marketing určitě podpoří prodej a zároveň umí ovlivnit náladu zákazníka.

STORE MEDIA - Co si o aroma marketingu myslí Viktor Meszaros, majitel kavárny Kafé Štefánik?

A jak je to s Vámi? Máte i Vy nějakou vůni, kterou si pamatujete z dětství a která se Vám pravidelně při určitých momentech připomíná?

Vyrůstal jsem na vesnici, která byla v té době ještě skutečnou vesnicí, a ne jenom městským satelitem. Vůni mého dětství mám spojenou s vůní čerstvě posekaného obilí, kterou jsem vnímal každé léto, když byla sklizeň. Nebo vůně meruněk, která nás provázela při jejich sběru anebo když jsme z nich zavařovali. V zimě zase vůně zabíjačky nebo vůně medvědích pracen, které babička pekla každé Vánoce. Tím, že jsme žili s prarodiči, tak jsem nějaké vůně cítil velmi často a když ty vůně cítím dnes, přenesu se znova do dětství.

Jak podle vás voní Vaše kavárna a co jí dělá dokonalou?

K podnikání přistupuji srdcem a naší snahou je vytvořit pro návštěvníky příjemné prostředí. Pocházíme ze skromných poměrů a kavárnu jsme se snažili vytvořit sami, bez pomoci architektů a nějakých designových manuálů. Známe tady doslova každý centimetr a možná právě tím je naše kavárna výjimečná. Není dokonalá, ale určitě je jedinečná, protože jsme do ní vložili kousek nás. Toto naše dílo jsme se snažili vytvořit pro všechny místní lidi, aby se tu cítili dobře a byla tady vítaná každá generace – starší, mladí, dvojice, skupiny,  …..

Jak můžete vidět i teď, při našem rozhovoru – jsou tady různé generace. Chceme, aby si naše služby mohl dovolit každý, neboť kavárna by měla být o tom, že lidi spojuje, ne rozděluje. Pracujeme na tom, aby z naší kavárny bylo místo, kam lidé mohou přijít a podebatovat, trošku si odpočinout. A podařilo se nám to vytvořit, na což jsme asi nejvíce hrdí. Dá se říct, že naše zákazníky známe dokonale. Protože jsme místní kavárnou, máme k nim také osobnější přístup, než tomu je v nějaké komerční kavárně, například v nákupním centru.

Věříme, že aroma ve Vašem podniku přinese mnoho pozitivních zážitků a podpoří už i tak skvělou domácí atmosféru, která tu vládne. Děkujeme za rozhovor!

Bezplatná
konzultace